
Voltage Meter @ Volt Meter bukan sekadar alat accessories, tapi memainkan peranan yang amat penting bagi monitor "keadaan" bateri dan sistem charging dari alternator.
Bagi bateri dan sistem charging yang "sihat", bacaan 12.9 hingga 14.1 Volt akan diaparkan pada meter semasa enjin dihidupkan.
Tidak kira anda membuka Air Cond, Lampu, Radio dan sebagainya, voltage akan bermain disekitar itu sahaja. Apabila terdapat "kerosakan" pada sistem charging mahupun bateri yang telah sampai masa luput, bacaan akan kurang dari 13. Apabila anda melihat bacaan pada Volt Meter bawah dari 12.9 Volt dan sedikit demi sedikit menurun, anda sudah boleh hantar kereta ke kedai bateri berdekatan untuk memeriksa sama bateri telah rosak ataupun alternator.
Dalam proses Tune EFI enjin, kami amat mengambil berat mengenai Sistem charging. Sistem charging yang lemah boleh menyebabkan ECU tidak memberi bacaan yang tepat. Tambah memburukkan lagi keadaan apabila Fuel Pump tidak memberi "pressure" yang secukupnya dan ini akan menyebabkan enjin kereta anda rosak oleh kerana "lean Air Fuel Ratio"
Jadi, dengan adanya Volt Meter ini, ianya membantu anda untuk mengesan lebih awal akan kerosakan yang berlaku pada sistem charging, sekaligus dapat menyelamatkan wang dalam poket anda sekiranya kereta "tersadai" ditengah jalan raya.
Salam..mohon brtanya..sy tukor dh bateri dgn alternator..tp bcaan volt tu jadi makin kurang bila kreta dlm kdaan idling..ptot la fuel pump sy jd mcm gila skit bile kreta tgh idling..adakah mngkin dsebabkan belting?
ReplyDeleteSalam..mohon brtanya..sy tukor dh bateri dgn alternator..tp bcaan volt tu jadi makin kurang bila kreta dlm kdaan idling..ptot la fuel pump sy jd mcm gila skit bile kreta tgh idling..adakah mngkin dsebabkan belting?
ReplyDelete